تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,508 |
رابطة تنظیم هیجانی و جرأْتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه شهرستان هریس) | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1398، صفحه 61-75 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آیت اله فتحی1؛ سعید شریفی رهنمو* 2؛ حامد احمدزاده سرای3؛ مجید شریفی رهنمو4؛ حمید حاجی زاده5 | ||
1استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران | ||
4کارشناس ارشد مطالعات برنامهدرسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
5کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، اهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 04 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین تنظیم هیجانی و جرأْتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزان متوسطه انجام گرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه هدف، دانشآموزان متوسطه شهرستان هریس بوده که از طریق روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در ادامه جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز از سه پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی (2001)، پرسشنامه جرأتمندی شرینگ (1980) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف(1989) استفاده شده که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است؛ مقدار آنها به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 0/93، 0/90 و 0/92 محاسبه گردید. در این پژوهش جهت آزمون فرضیهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، درصد، آزمون کولموگرف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره در محیط نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره نشاندهنده آن است که بین متغیرهای تنظیمهیجانی و جرأتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد، همچنین مشخص گردید تنظیمهیجانی و جرأتمندی بهطور معنیداری میتوانند 0/67 از کل واریانس بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را پیشبینی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ تنظیم هیجانی؛ جرأت مندی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Emotional Regulation and Daring with Psychological Well-Being among High School Students' (A Case Study: Harris County High School Students) | ||
نویسندگان [English] | ||
ayatolla fathi1؛ saeid sharifi rahnmo2؛ Hamed AhmadZadeh Saray3؛ Majid Sharifi Rahnmo4؛ Hamid Hajizadeh5 | ||
1Research Assistant in Research Center for Disciplinary Sciences and Social Studies | ||
2Ph.D. Candidate in curriculum development, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
3MA in clinical psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
4MA in curriculum development, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
5MA in clinical psychology, Islamic Azad University, Ahar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify the relationship between emotional regulation and daring with psychological well-being among high school students. In this study, descriptive correlational research method was used. The target population was high school students in Harris County who were selected based on cluster sampling method. First, 320 students were selected according to Krejcie and Morgan table. Then, three questionnaires, including Garnefsky’s (2001) emotion regulation, Shering’s (1980) Daring questionnaire, and Ryff’s (1989) psychological well-being questionnaire, were used to collect the required data. The content validity of the questionnaires was checked and their reliability was estimated using Cronbach’s Alpha, which turned out to be 0/93, 0/90 and 0/92 respectively. Descriptive and inferential statistics such as mean, percentage, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression were used to test the hypotheses. The results of Pearson correlation and multivariate regression tests showed that there is a significant relationship between emotional regulation and daring variables with the students’ 'psychological well-being and also it was found that emotional regulation and daring can account for about 67 percent of the students' psychological well-being total variance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological well-being, Emotional regulation, Daring, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |