تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,098 |
تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی اول، دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی نمایش اجزای مریل | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 16، آذر 1398، صفحه 50-62 اصل مقاله (852.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین فراست* 1؛ محمد امین امیری2؛ مهدی مهاوی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 13 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف کلی این تحقیق تحلیل محتوا کتاب های درسی علوم تجربی دوره اول ابتدایی براساس الگوی نمایش اجزای مریل می باشد. برای این منظور، با توجه به عناصر چهارگانه محتوا آموزشی (حقایق، مفاهیم، روش کار، اصول و قوانین) به بررسی کتاب های مذکور پرداخته شده است. در این تحقیق علاوه تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی، از روش تحلیــل محتــوای آنتروپــی شــانون برای ارزیابی چهار مولفه مربوط به الگوی نمایش اجزای مریل اســتفاده شــده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که از مجموع 472 واحد ثبت شده، بیشترین تکرار مربوط به مولفه های حقایق با 236 واحد (50%) و روش کار با 109 واحد ( 09/23%) است. بیشترین مقادیر ضریب اهمیت مولفه های الگوی نمایش اجزای مریل در علوم تجربی دوره اول ابتدایی نیز مربوط به مولفه های حقایق و روش کار (252/0) بوده و مولفه های اصول (250/.) و مفاهیم (244/.) در رتبه های بعدی هستند. در مجموع کتاب های علوم تجربی دوره اول ابتدایی از نظر عناصر مورد استفاده در الگوی نمایش اجزای مریل، قابل قبول ارزیابی می شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
"کتاب های علوم تجربی"؛ "سه سال اول ابتدایی"؛ " الگوی مریل"؛ " آنتروپی شانون" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the contents of the experimental science textbooks of the first three Elementary Schools based on Meril’s component display theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Farasat1؛ Mohamad Amin Amiri2؛ Mehdi Mahavi2 | ||
1Assistant Professor | ||
2Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The general purpose of this research is to analyze the content of the first elementary period based on Meril’s component display theory. For this purpose, considering the four elements of educational content (facts, concepts, methodology, principles and rules), the description of these books has been evaluated. In this research, in addition to analyzing the data at the descriptive statistics level, Shannon entropy content analysis method has been used to evaluate four components related to the Merrill component display theory. The results of the research show that out of a total of 472 units registered for science textbooks of the first elementary course, the most frequent related to the component of the facts is assigned with 236 units (50%) and the methodology witht109 units (23,09%). Maximum values of the coefficient of importance of the Merrill component display theory in science textbooks of the first elementary course, related to the components of the facts and the methodology (0.252) and the components of the principles (0.250), and the concepts (0.244) are in the next rank. In general the science textbooks of the first elementary course in terms of the Merrill component display theory are acceptable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"the experimental sciences textbooks", "Elementary Schools", "Meril’s component display theory", "Shannon Entropy" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 923 |