
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
بررسی چالشهای برگزاری دورههای کارورزی آموزش شیمی بصورت مجازی از منظر اساتید راهنما | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، اسفند 1401، صفحه 205-217 اصل مقاله (493.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین چشمه خاور* 1؛ مجید افشاری2؛ حمیدرضا کاشفی3 | ||
1گروه علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار ریاضی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اگرچه خطرات کووید کاهش یافته است، اما شیوع سایر بیماریهای همهگیر جدید در آینده امکانپذیر است، که این موضوع توجه بیشتر به دورههای آنلاین و ارتقای آنها و برطرف کردن نقایص این دورهها را طلب میکند. مطالعه حاضر به بررسی چالشهای اجرای دورههای کارورزی آموزش شیمی بصورت مجازی و بیان راهکارهای عملی برای اجرای آن میپردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در چارچوب رویکرد ﮐﯿﻔﯽ و با استفاده از روش پدیدار شناسی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ. بر اساس نمونه گیری هدفمند 15 استاد راهنما که تجربه کارورزی بهصورت حضوری و مجازی را داشتند در این تحقیق مشارکت داشته اند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. بهبود کارایی پلتفرمهای آنلاین، افزایش تعامل بین استاد راهنما و معلمراهنما، کاهش تعداد فعالیتها، استفاده از سایر روشهای ساختگرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیتهای آموزشی بصورت مجازی در فرایند اقدامپژوهی و درسپژوهی پیشنهاد داده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ آموزش مجازی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the challenges of conducting virtual chemistry teaching practice from the perspective of lecturer supervisors | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Cheshme Khavar1؛ مجید افشاری2؛ حمیدرضا کاشفی3 | ||
1Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار ریاضی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
This study is to investigate the challenges of conducting teaching practice of in a virtual way, and express practical solutions for it. This research is based on qualitative data research method. For this purpose, based on purposeful sampling, 15 lecturer supervisors who had teaching practices experience in face-to-face and virtually participated in this study. Semi-structured interviews were used to collect information. Data analysis was done based on the theory based on systematic data. Improving the software and hardware infrastructure of online platforms, better interaction between teacher supervisors and lecturer supervisors, reducing the number of activities, not emphasizing the 5E teaching method and using other constructivist methods that are more compatible with online education, familiarizing student-teachers with appropriate teaching strategies, designing a learning unit, and producing appropriate content for the space virtual were some of the things that were suggested to improve the implementation of educational activities in the process of action research and lesson study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, virtual education, Farhangian University | ||
مراجع | ||
شهمیری، حیدری گرجی (۱۳۹۵). جایگاه و نقش کارورزی در تربیت معلم، همایش کارورزی، کارآموزی، کارآفرینی و توسعه شایستگی های حرفه ای، ص .۴۲.
علم، رضا، مرضیه علم و نسرین درویشی (۱۳۹۶). بررسی نظام کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، دوره جدید، شماره هفتم، ۶۴-۵۵.
نجفی، غلامی (1395). راهکارهای کیفیت بخشی به آموزش مهارت های حرفه ای، همایش کارورزی، کارآموزی، کارآفرینی و توسعه شایستگی های حرفه ای، ص 26.
Creswell, J. W. (2002) Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. Gorgorettia, B., & Pilli, O. (2012). Pre-service teachers’ views on the effectiveness of teaching practice, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, pp. 812 – 817. Koopman, O. (2015). Phenomenology as a Potential Methodology for Subjective Knowing in Science Education Research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 15, 1-10. Sekaran, U., & Bougie, R. (2010). Research methods for business: A skill building approaches (5th ed.). Chichester: John Willey & Sons Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,048 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 805 |