تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تأثیر به کارگیری شیوههای مختلف ارزشیابی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان (مطالعه موردی آموزش و پرورش شهرستان گتوند) | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 23-39 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جزایری* 1؛ وحید عالمیان2؛ ملوک حبیبی2 | ||
1دبیر ریاضی | ||
2دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر به کارگیری شیوههای مختلف ارزشیابی، از جمله ارزشیابیهای شفاهی، کتبی، کار عملی و با ارائه بازخورد به دانشآموز، در پیشرفت ریاضی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان گتوند است. جامعه آماری تمام دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان گتوند در سال تحصیلی 98-1397 است که از بین آنها دو کلاس (یک کلاس پسرانه و یک کلاس دخترانه) به عنوان گروه آزمایش و دو کلاس (یک کلاس پسرانه و یک کلاس دخترانه) به عنوان گروه کنترل با روش نمونهگیری خوشهای در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش به روش شبهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با دو گروه آزمایش و کنترل به مدت 4 ماه اجرا گردید. روایی آزمونها توسط تعدادی از دبیران و سرگروههای ریاضی تأیید شد و برای تأیید پایایی هر آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای هر آزمون بالاتر از 7/0 بود که وضعیت مناسبی را در مورد پایایی هر آزمون نشان میدهد. همچنین برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی آزمون t گروههای مستقل استفاده شد و نتایج نشان داد که تفاضل میانگین نمرات گروههای آزمایش و گواه معنادار است. بنابراین استفاده کردن و بهره بردن از شیوههای مختلف برای ارزشیابی ریاضی، یادگیری ریاضی دانشآموزان را بهبود میدهد و موجب پیشرفت در درس ریاضی آنان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ آموزش؛ یادگیری؛ دانشآموز؛ ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |