تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,105 |
مقایسه، تطبیق و تلفیق الگو های پیش سازمان دهنده و کاوشگری علمی با نگاه کاربردی در آموزش ابتدایی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، شهریور 1401، صفحه 96-113 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2708 | ||
نویسندگان | ||
بهنام احدی هادی بیگلو* 1؛ حافظ تره باری2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، علامه طباطبایی، اردبیل، ایران. | ||
2دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 19 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
الگوهای تدریس، گروه بندی و تنوع فراوانی دارد که یک معلم می تواند بر اساس شرایط، موقعیت، سطوح سنی، توانمندی های فراگیران و موضوع تدریس، یکی از الگوها و یا تلفیقی از الگوهای گوناگون را برای انتخاب روش تدریس خود استفاده نماید. هدف این مقاله ارائه یک روش تلفیقی با استفاده از الگوهای پیش سازمان دهنده و کاوشگری برای دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد که با روش پژوهش اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری و چک لیست، اطلاعات لازم جمع آوری، جمع بندی و سنتز پژوهی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از تلفیق الگوی کاوشگری -که اثر بخش ترین الگو بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته- و الگوی پیش سازمان دهنده -که به عنوان الگوی قابل توجه در نظام آمورشی مراکز تربیت معلم در نظر گرفته شده است- الگویی بدست می آید که می تواند با بهره گیری مناسب از امواج بتا و گاما در شرایط سنی و سطح دانش فراگیران، علاوه بر دانش افزایی، به افزایش مهارت پژوهشگری دانش آموزان نیز منجر شود. در نتیجه ی تلفیق دو الگوی پیش سازمان دهنده و کاوشگری، الگویی به دست آمده است که در پیشرفت تحصیلی و توسعهی علمی و فردی دانش آموزان می تواند مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تدریس؛ کاوشگری؛ پیش سازمان دهنده؛ دانشجو معلمان؛ آموزش ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing, adapting and integrating pre-organization patterns and scientific exploration with a practical view in elementary education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |