تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,093 |
چگونگی تدریس درس«جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن» با روش «پرس و جو»: رویکرد درس پژوهی | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 38-52 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید رومانی* 1؛ شجاع عربان* 2؛ اسفندیار سپهوند* 3؛ بابک نیک پور* 4؛ ابوالفضل گچکوب زاده* 4 | ||
1دکترای مطالعات برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دکترای روان شناسی عمومی، استاد یار دانشگاه فرهنگیان لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
3دکترای روان شناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4دانشجو ی کارشناسی آموزش تاریخ، پردیس علامه طباطبایی فرهنگیان، لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
درس پژوهی یک رویکرد ساختار مند مطالعه توسعه و بهبود آموزش و یادگیری است به بیان دیگر یک چرخه پژوهشگری درباره یادگیری دانش آموزان است که به منظور یادگیری معلمان و اصلاح و بهبود آموزش اجرا می شود. روش تحقیق و آموزش درس پژوهی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت ایجاد توانایی مذکور در معلمان شود. پژوهش حاضر یک نمونه درس پژوهی است که در آن سعی بر انتقال تجربه گروه درس پژوهی خود به دیگر همکاران و دانشجو معلمان است. متن حاضر درباره چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی از کتاب درسی پایه دوازدهم انسانی به روش مناظره است. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد درس مذکور، روش تدریس مناظره، اجرای دو طرح درس و اجرا و تدریس ودریافت بازخوردها و نقدهای گروه درس پژوهی، این درس پژوهی آماده و تدریس شد. نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفهای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است. این مقاله می تواند مبنایی برای انجام درس پژوهی برای دانشجو معلمان و دبیران دانشگاه فرهنگیان باشد | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ روش پرس وجو؛ جنگ جهانی دوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |