تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,161 |
شناسایی چالش ها و نقاط قوت نظام رتبهبندی معلمان و ارائۀ الگویی برای کیفیتبخشی به آن | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 15، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 401-424 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3327 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عزیزی تراب* 1؛ بهناز مهاجران2؛ محمد حسنی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و نقاط قوت نظام رتبهبندی معلمان و ارائۀ الگویی برای کیفیتبخشی به آن انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش، آمیختۀ اکتشافی با رویکرد کیفی- کمی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان و خبرگان شهر تهران در حوزۀ نظام رتبهبندی معلمان و در بخش کمی شامل کلیۀ معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطۀ اول و دوم 5 حوزۀ شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب شهر تهران به تعداد 46351 نفر بود. در بخش کیفی با روش گلولهبرفی، 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شده، و در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 381 نفر به روش خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی شامل مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی و پایایی آن از طریق روایی همگرا و ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری دادهها و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نظام رتبهبندی معلمان بیشتر با چالشهایی در گروه زمینهای و ساختاری مواجه بوده است که از این بین، چالش انتخاب معیارهای درست در رتبهبندی معلمان بیشترین امتیاز را داشت. بنابراین، با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود که بیشترین تمرکز در جهت بهبود نظام رتبهبندی معلمان روی معیارها و استانداردهای درست ارزیابی معلمان قرار گیرد و تلاش لازم در راستای بهبود آن انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام رتبه بندی معلمان؛ چالشها؛ نقاط قوت؛ الگوی کیفیتبخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify the challenges and strengths of the teachers' rating system and provide a model for quality | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra Azizitorab1؛ Behnaz Mohajeran2؛ Mohammad Hassani3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Administration, Urmia University, Urmia, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature, Urmia University, Urmia, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of identify the challenges and strengths of the teachers' rating system and provide a model for quality. This research was applied-developmental in terms of purpose and exploratory mix with qualitative-quantitative approach in terms of method. In the qualitative section, according to the use of the experiences of teachers and education experts, the qualitative approach is phenomenological and according to the study of theoretical foundations and research background by the researcher, is interpretive phenomenological. In the quantitative part, according to the use of questionnaire tools, the research approach is a survey. The statistical population in the qualitative section includes Teachers, school principals, experts and experts in Tehran in the field of teacher ranking system and in the quantitative section includes all teachers The primary, first and second secondary schools of 5 districts (north, south,center, east and west) of Tehran were 46351 people. To select a statistical sample in the qualitative part, purposive sampling method and snowball method of 15 people were used to achieve theoretical saturation. In the quantitative section, In the present study, the results showed that the teacher ranking system has faced more challenges in the contextual and structural groups, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
eacher Ranking System, the challenges, strengths, Quality Model | ||
مراجع | ||
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1399). فرهنگیان چگونه رتبهبندی میشوند؟ برگرفته از وبسایت ایرنا.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1400). رتبهبندی فرهنگیان، برگرفته از وبسایت ایرنا.
خنیفر، حسین (1383). درآمدی بر استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش. روانشناسی و علوم تربیتی، 69، 174-153.
رحیمی، حمید، مدنی، احمد، و کوهپیما رونیزی، سمیه (1397). شناسایی و ارزیابی موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس استان فارس. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 14(1)، 44-27.
سرچهانی، زهرا، زارع، رحیم، قنبری، سیروس، و قلتاش، عباس (1397). آسیبشناسی نظام ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس: پژوهش کیفی. مدیریت مدرسه، 6(2)، 284-264.
عبداللهی، بیژن، و صفری، اکرم (1395). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفهای معلمان. نوآوریهای آموزشی، 58(15)، 134-99.
قورچیان، نادرقلی، شهرکیپور، حسن (1389). بررسی نظامهای ارزیابی آموزش عالی در جهان به منظور ارائة مدل مناسب برای آموزش عالی کشور. پژوهشهای مدیریت، 85، 19-1.
قهرمانیفرد، کامیار، و سیدعباسزاده، میرمحمد (1397). طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان دورة دوم متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(13)، 50-28.
کشاورز، سوسن، و مقدسی، زهره (1395). تبیین مؤلفههای نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. خانواده و پژوهش، 2(40)، 29-7.
محمدشریفی، رحیم (1394). مطالعة شناخت و دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس شهرستان سقز دربارة سند تحول بنیادین و موانع اجرایی آن. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
مخزن، بنفشه (1394). آسیبشناسی کارکردهای نظام برنامهریزی و سیاستگذاری در بخش آموزش و پرورش کشور. چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده، تهران، اردیبهشتماه 1394.
میرزایی، لادن (1391). آسیبشناسی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان (مطالعة موردی شرکت فولاد آذربایجان). پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدة مدیریت.
میرکمالی، محمد، نارنجی ثانی، فاطمه، و اسدی، سمیه (1398). ارزیابی وضعیت صلاحیتهای حرفهای معلمان از دیدگاه مدیران ابتدایی استان مرکزی، مدیریت مدرسه، 7(3)، 15-2.
نجفیزاده، محمدمحسن.؛ زاهدی، محمد. (1395). آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سهشاخگی. مدیریت توسعه و تحول، 5(25)، 69-59.
نظری شهرام، دیوکان، بهزاد، و کوثریپور، محسن (1399). تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی شهر تهران، تعلیم و تربیت، 36(1)، 124-107.
Adu, E. O., Akinloye, G. M., & Olaoye, O. F. (2014). Internal and external school supervision: Issues, challenges and wayforward. International Journal of Educational Sciences, 7(2), 269-278.
Aiman, U., & Hasyda, S. (2020). The Influence of Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) Model Assisted by Realia Media to Improve Scientific Literacy and Critical Thinking Skill of Primary School Students. European Journal of Educational Research, 9(4), 1635-1647.
Babu, F., & Thomas, S. (2021). Quality management practices as a driver of employee satisfaction: exploring the mediating role of organizational image. International Journal of Quality and Service Sciences, 9(4), 197-205.
Banaji, Sh., Cranmer, S., Perrotta, C. (2013). What is stopping us? barriers to creativity and innovation in schooling across Europe. Handbook of Research on creativity. Elgar Original Reference, 4(1), 450-463.
Becker, S. A., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. G., & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 higher education edition (pp. 1-60). The New Media Consortium.
Bernadine, G. G. K. (2019). Challenges faced by educators in the implementation of Continuing Professional Teacher Development (CPTD): Gauteng Province. In Teacher Education in the 21st century. IntechOpen.
Brandon, J., Hollweck, T., Donlevy, J. K., & Whalen, C. (2018). Teacher supervision and evaluation challenges: Canadian perspectives on overall instructional leadership. Teachers and Teaching, 24(3), 263-280.
Bunnell, T., & Poole, A. (2021). International Schools in China and teacher turnover: the need for a more nuanced approach towards precarity reflecting agency. Asia Pacific Journal of Education, 1-16.
Callaway-Cole, L., & Kimble, A. (2021). Maintaining Professional Standards in Early Childhood Teacher Preparation: Evaluating Adaptations to Fieldwork-Based Experiences During COVID-19. Early Childhood Education Journal, 49(5), 841-853.
Chiu, T. K., Chai, C. S., Williams, P. J., & Lin, T. J. (2021). Teacher Professional Development on Self-Determination Theory–Based Design Thinking in STEM Education. Educational Technology & Society, 24(4), 153-165.
Dandalt, E., & Brutus, S. (2020). Teacher performance appraisal regulation: A policy case analysis. NASSP Bulletin, 104(1), 20-33.
Danielson, C., & McGreal, T. L. (2000). Teacher evaluation to enhance professional practice. London.
Duong, A. T. (2020). Learning strategies to improve formative assessment practices in teacher education: A comparative study of Australia and Vietnam (Doctoral dissertation, University of Sydney).
Elijah, P. T., & Obaseki, M. (2021, August). Quality Assurance Management for Higher Education Harmonization Agenda’s Sustainability in Africa. In Applied Research Conference in Africa (pp. 168-182). Springer, Cham.
Hummer, D., & Byrne, J. (2021). Rethinking Criminal Justice Education: Applying Experience Credits towards CJ Degree Completion–Generates Dollars, but Does It Make Sense?. Journal of Criminal Justice Education, 32(4), 415-445.
Kumaravelu, A., & Suresh, E. S. M. (2021). Comparison of indian quality assurance model and accreditation parameters of higher education with international standards. Engineering Education Transformations, 35(2), 81-90.
Omar, R., Rashid, R. A., Mohamad, A., & Yusof, N. (2017). A review of challenges for professional development of Malaysian teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(7), 809-815.
Rocca, G. L. (2022). Quality Management for the Built Environment. In Industry 4.0 for the Built Environment (pp. 341-368). Springer, Cham.
Rodriguez, L. A., Swain, W. A., & Springer, M. G. (2020). Sorting through performance evaluations: The influence of performance evaluation reform on teacher attrition and mobility. American Educational Research Journal, 57(6), 2339-2377.
Tanang, H., & Abu, B. (2014). Teacher Professionalism and Professional Development Practices in South Sulawesi, Indonesia. Curriculum and Teaching, 3(2), 25-42.
Wambugu, D. K. (2018). Influence of teachers’ motivation on students’ performance in kCSE in public secondary schools in Kinangop sub county Nyandarua County, Kenya, Doctoral Dissertation.
Willis, J. (2021). Suicide of transgender high school students: Ecological system and school psychologists’ role, Doctoral Dissertation, Alliant International University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |