
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,912 |
بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه یازدهم در مفاهیم ایزومری و نام گذاری هیدروکربن ها با روش ارزشیابی مفهومی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18328.1308 | ||
نویسندگان | ||
وحید امانی* 1؛ حکیمه تیموری نیا2 | ||
1گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
2پژوهشگر پسادکتری، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی کج فهمیهای دانشآموزان پایه یازدهم درباره مفاهیم ایزومری و نام گذاری هیدروکربنها است. برای انجام این پژوهش تعداد 548 نفر (265 دختر و 283 پسر) از دانش آموزان پایه یازدهم از مدارس مختلف شهر تهران و شهرستانهای استان تهران، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیصی حاوی 8 سؤال چهار گزینهای استفاده شده است. روایی آزمون توسط 15 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و دبیران آموزش و پرورش تأیید و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 0.84، پایایی سؤالات آزمون اثبات شد. روش ارزیابی مفهومی برای سنجش میزان درک دانش آموزان به کار رفته است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارIBM SPSS Statistics 26 انجام شد. نتایج نشان داد که 16/9% و 11/9% دانش آموزان پایه یازدهم به ترتیب در مفاهیم ایزومری و نام گذاری هیدروکربنها دچار کج فهمی هستند. در مفهوم ایزومری بیشترین تصور غلط در زمینه تشخیص ایزومری در گروههای عاملی و در مفهوم نام گذاری هیدروکربنها بیشترین باور اشتباه در زمینه تشخیص زنجیر اصلی شناسایی شد. بررسی تأثیر جنسیت بر میزان کج فهمی دانش آموزان درباره مفاهیم ایزومری و نام گذاری هیدروکربنها نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین کج فهمی دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد. بر پایه یافته ها، بازبینی محتوای بخش ایزومری و نام گذاری هیدروکربن های کتاب درسی شیمی یازدهم و همچنین شیوۀ تدریس معلمان با دقت کافی و توجه ویژه پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی مفهومی؛ ایزومری؛ دانش آموزان پایه یازدهم؛ کج فهمی؛ نام گذاری هیدروکربنها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Misconceptions of 11th High School Students Grade About the Concepts of Isomerism and Naming Hydrocarbons Using Conceptual Evaluation Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Amani1؛ Hakimeh Teymourinia2 | ||
1Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Postdoctoral researcher, Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the misconceptions of 11th-grade students regarding the concepts of isomerism and hydrocarbon nomenclature. To conduct this research, a total of 548 students (265 girls and 283 boys) from various schools in Tehran and other cities within Tehran Province were randomly selected. Data collection was carried out using a diagnostic test consisting of eight multiple-choice questions. The validity of the test was confirmed by 15 faculty members from Farhangian University and high school chemistry teachers, and its reliability was established with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.84. A conceptual assessment method was employed to evaluate students' understanding. Data analysis was performed using IBM SPSS Statistics 26. The results indicated that 16.9% and 11.9% of 11th-grade students exhibited misconceptions in the concepts of isomerism and hydrocarbon nomenclature, respectively. The most common misunderstanding in isomerism was related to recognizing functional group isomers, while in hydrocarbon nomenclature, the primary misconception involved identifying the main chain. An analysis of the effect of gender on students' misconceptions in these areas revealed no significant difference between the mean misconceptions of male and female students. Based on these findings, it is recommended that the content of the isomerism and hydrocarbon nomenclature sections in the 11th-grade chemistry textbook be reviewed and that teachers' instructional methods be carefully reconsidered to address these misconceptions effectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conceptual evaluation, Isomerism, 11th Grade Students, Misconceptions, Nomenclature of hydrocarbons | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |